Home >> Ontwikkelingsgericht onderwijs >> Hoeven
Zoek en vind uw onderwijsaanbieder bij u in de buurt of in een bepaalde regio

BASISSCHOOL D'N OVERKANT

Edward Poppelaan 18
4874 NA, ETTEN-LEUR
Telefoon: 076-5012389
meer info >>
5.9Km

KBS DE LINIEDOORN

Baliendijk 78
4816 GG, BREDA
Telefoon: 076-5872838
meer info >>
17.2Km

DE SPRINGPLANK OPENBARE BASISSCHOOL JENAPLAN

Kriekenstraat 43
4847 HE, TETERINGEN
Telefoon: 076-5812119
meer info >>
18.7Km

OBS DE FONKEL

Bemmelstraat 6
5043 BE, TILBURG
Telefoon: 013-5721427
meer info >>
32.4Km

SCHOLENGEMEENSCHAP DE KEYZER

Dr Keyzerlaan 23
5051 PB, GOIRLE
Telefoon: 013-5324550
meer info >>
35.9Km

EERSTE JAN LIGTHARTSCHOOL

Ringbaan Oost 275
5014 GE, TILBURG
Telefoon: 013-5423082
meer info >>
38.0Km

ORC MOERGESTEL

Van Rijckevorsellaan 3
5066 BR, MOERGESTEL
Telefoon: 013-5136393
meer info >>
43.1Km

RKBS ST. WILLIBRORDUS

Hoge Molenstraat 41
4301 KB, ZIERIKZEE
Telefoon: 0111-450165
meer info >>
44.3Km


Ontwikkelingsgericht onderwijs informatie

Ontwikkelingsgericht Onderwijs (OGO) is een onderwijsvisie.
De visie legt de nadruk op de ontwikkeling van de leerlingen en is daarbij schatplichtig aan de leerpsychologie van Lev Vygotski. Hij verbindt een leerlinggerichte pedagogiek met een activerende didactiek. Een centraal concept is het verschil tussen wat het kind zonder hulp kan en wat het met hulp kan.

De visie legt de nadruk op de ontwikkeling van de leerlingen en is daarbij schatplichtig aan de leerpsychologie van Lev Vygotski. Hij verbindt een leerlinggerichte pedagogiek met een activerende didactiek. Een centraal concept is daarbij Vygotski's zone van naaste ontwikkeling, het verschil tussen wat het kind zonder hulp kan en wat het met hulp kan.

Thema's

Ontwikkelingsgericht onderwijs werkt met thema's. Een thema duurt circa zes tot acht weken. Het is daarom noodzakelijk dat je verschillende kanten op kan met een thema. Natuurlijk is het van groot belang dat de kinderen het thema interessant vinden. Vaak komt er in de klas een onderwerp naar voren, waar de kinderen meer over willen weten. Dat werkt de leerkracht dan uit tot een thema. Bij het thematiseren verbindt de leerkracht zijn bedoelingen met de betekenissen van kinderen. Kleuterleerkrachten bedenken ook nieuwe activiteiten voor de hoeken in de klas, zodat het hoekenspel nieuwe impulsen krijgt. Thematiseren vraagt om voorbereiding, oefening, observatie, reflectie, in elke fase van het thema.